Co je LEGO?
LEGO: legenda zrozená z největší hospodářské krize v historii lidstva
Píše se rok 1932. Hodnoty akcií po krachu newyorské burzy dosahují svého absolutního minima a celý svět se utápí v hluboké ekonomické krizi. Lidé marně hledají práci, jídlo je na příděl. Německo navíc začíná zbrojit a svět se obává nejhoršího: příchodu 2. světové války.
Ekonomická krize dopadla taky na Oleho Kirka Christiansena. Chudý dánský truhlář nemá prakticky žádné zákazníky, a tak se rozhodne po večerech vyrábět dřevěné hračky: tahací kačery a auta. Svému novému podniku dává jméno LEGO – spojením dánských slov „leg“ a „godt“, která v češtině znamenají „dobře si hraj“. Christiansen v té době vůbec netuší, že vymyslel dokonalý název také v latině. LEGO totiž znamená „spojit dohromady“.
S dřevěnými hračkami si Christiansen vede docela dobře, ale po skončení 2. světové války začíná být ve světě nouze o dřevo. LEGO se tak orientuje na levnější plast a k tomu vyvíjí první automaticky spojitelnou kostku. Není to však úplně jeho vynález – viditelně se inspiruje Kiddicraftovou samojistící stavební kostkou, kterou vymyslel britský psycholog Hillari Harry Fisher Page.
Jakoby tomu však osud chtěl, Page velmi záhy z obchodních důvodů páchá sebevraždu a LEGO odkupuje všechna práva na jeho kostku. V roce 1954 pak nový výkonný ředitel a syn zakladatele v jedné osobě – Godtfred Kirk Christiansen – představuje novou LEGO kostku, kterou prakticky v nezměněné podobě známe až dodnes. Roku 1958 si svůj systém spojů, který pevně drží, ale přesto jej lehce rozpojí i spojí malé dítě, nechává patentovat.
LEGO si od konce 50. let vysloužilo status nesmrtelné legendy. Vychovalo už několik dětských generací a v mnohých anketách získalo ocenění pro nejdůležitější hračku 20. století. Přesto muselo zdolat několik krizí – tu největší z nich na přelomu tisíciletí. Od roku 1998 hospodařilo v červených číslech, v roce 2004 tratilo každý den skoro milion dolarů. Na vině byly počítačové hry: děti po celém světě si raději hrály na počítači, než se stavebnicí.
Z krize LEGO dostal až nový výkonný ředitel Jørgen Vig Knudstorp. Ten totiž nastolil novou strategii: namísto toho, aby LEGO s počítačovými hrami bojovalo, začalo s nimi spolupracovat. A tak roku 2006 vyšla videohra LEGO Star Wars, která dánského giganta vrátila zpět na výsluní.
LEGO se této strategie drží dodnes. Už dávno není jenom o jednoduchých kostičkách, ale čím dál více se inspiruje filmovým a počítačovým světem. Série Minecraft, Star Wars nebo Super Heroes jsou toho jasným důkazem.